Kaksoisraide välille Luumäki-Imatra tehdään ainakin kahdessa vaiheessa, nyt on uusittu myös siltoja ja rakennettu valleja – tavaraliikenteen odotetaan kasvavan

Väyläviraston Tommi Rosenvall vastaa projektipäällikkönä kaksoisraiteen rakentamisesta välille Luumäki-Imatra. Tämä on hänen mukaansa hiukka harhaanjohtavaa koska kaksoisraide tulee vain välille Joutseno-Imatra, muualla radalla tehdään vain parantavia töitä.

Hankkeen budjetti on tarkalleen ottaen 193 ja puoli miljoonaa euroa. On suunnitteilla, että koko välille tulevaisuudessa tehtäisiin kaksoisraide, mutta tämä vaatisi vielä eduskunnankin hyväksynnän.

Joutseno-Imatra -väli on ollut hankala liikenteellisesti ja se on toiminut pullonkaulana. Siksi välin kapasiteettia halutaan nostaa. Toistaiseksi rahoitusta on löytynyt vain tälle välille, vaikka tarve olisi pidemmällekin rataosuudelle.

Joutsenossa ja muutenkin ympäristössä on tehtaita, joille viedään paljon tavaraa junilla.

Matkustajaliikennekin tällä välillä on tärkeää, mutta tavaraliikennettä kulkee enemmän. Välin parannus tekee mahdolliseksi myös matkustajajunien nopeuksien nostamisen. ”Tavarajunien kapasiteetti on ollut aivan tukossa tähän asti”, kommentoi Tommi Rosenvall.

Radalla kulkee paitsi puuta myös tavaraa satamiin Kotkaan ja Haminaan. Liikennettä tulee paljon myös Venäjältä.

Kaksoisraide myös vähentää häiriöherkkyyttä rataosuudella. Ratapihoja matkalla on lukuisia, niiden parannustyöt parantavat palvelutasoa tavaraliikenteelle ja eritoten pitkille tavarajunille. Niille tulee enemmän kohtauspaikkoja matkalla. 

Esimerkiksi Rauhaan tulee uusi puolenvaihtopaikka, missä pohjoiselta raiteelta pääsee vaihtamaan eteläiselle ja toisinpäin.

Ratapihoja on matkalla yhteensä kymmenen: Luumäki, Rasinsuo, Törölä, Tapavainola, Lappeenranta, Lauritsala, Muukko, Joutseno, Rauha ja Imatra.

Kun turvalaitejärjestelmä uudistetaan, sen luotettavuus paranee. ”Tähän asti on ollut niin että jos turvalaitteisiin tulee jonkinlainen vika, se joko lyö valot punaiselle tai tiputtaa nopeutta”, sanoo Tommi Rosenvall.

Yksiraiteisen raiteen ominaisuus on että jos jokin juna kulkee myöhässä, myöhästymiset helposti kertautuvat kun ohittava tai kohtaava juna joutuu odottelemaan ratapihoilla.

Saimaan kanavan silta ja Mansikkakosken ratasilta uusitaan. Nämä ovat hulppeita vesistösiltoja, sanoo Tommi Rosenvallkin. Matkalla uusitaan myös pienempiä siltoja. Pari rakennusta on jouduttu lunastamaan ja purkamaan rataosuudella, mutta ei mitään valtavia määriä, kertoo Tommi Rosenvall.

Radan varteen tulee melusuojaustakin, mutta myös paljon maamassaa joudutaan poistamaan ja rakentamaan uusia valleja. Jotta kuljetuskustannukset olisivat mahdollisimman matalat, on siirrettävää maata pyritty löytämään lähistöltä. Työt ovat nyt täysillä käynnissä koko alueella, kertoo Tommi Rosenvall. On hieman ehditty tehdä päällysrakennetöitäkin. Muukko on jo ehditty rempata ja Lauritsala käynnistyi keväällä.

Please follow and like us:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *