Saimaan Optiikka on perustettu jo vuonna 1956. Sillä on ollut kolme toimipaikkaa ennen nykyistä Kirkkokatua. Liike on sijannut muun muassa Anni Swanin kadulla ja Valtakadulle se muutti 90-luvun loppupuolella. Saimaan Optiikassa on töissä Anssi Aallon ja hänen vaimonsa lisäksi kaksi optikkoa.
Anssi Aalto osti nykyisin Kirkkokadulla sijaitsevan Saimaan Optiikan edelliseltä omistajalta parikymmentä vuotta sitten. Aiempi yrittäjä jäi hänelle vielä töihin yritykseen useammaksi vuodeksi. Aalto oli tullut alun perin opintojen myötä kesätöihin Optiikkaan ja valmistumisensa jälkeen jäi sinne töihin.
Nyt Saimaan Optiikka on laajenemassa naapuriliikehuoneistoon, jossa sijainnut lankakauppa siirsi kaiken toimintansa nettiin. Tilojen remontti valmistuu syksyksi. Uudet tilat mahdollistavat toisen näöntarkastushuoneen sekä väljemmät työpajatilat. Lisäksi uusiin tiloihin tulee myös mm. odotustilaa.
Anssi Aalto syntyi Seinäjoella ja muutti perheensä kanssa 4-vuotiaana Lappeenrantaan. Hän opiskeli optikoksi Helsingissä ja on sittemmin asunut Lappeenrannassa.
”Tämä on ollut minun hommaani, ei minulla koskaan mitään muita ammatillisia intohimoja ollutkaan. Tiesin jo pikkupoikana, että optikon työ on minun juttuni. Ja näin sitten kävi, pääsin optikoksi”, sanoo Anssi Aalto.
Itse Lappeenrantaa hän pitää sopivan suurena tai pienenä kaupunkina, jossa on hyvä olla. Jos haluaa isomman kaupungin hulinaan, ei matka ole kovin pitkä vaikkapa Helsinkiin. Lappeenranta ei ole näivettymässä, vaan kasvamassa, hän sanoo. Se on elinvoimainen, mukava paikka, jossa ihmiset ovat rentoja. Kesä on Lappeenrannassa kaunis, talvi hiljainen. ”Saimaa on iso vesialue, joka viilentää kesällä ja talvella tekee ilman hyiseksi”, sanoo Anssi Aalto.
Perinteisesti Lappeenrannassa on ollut seitsemästä kahdeksaan optikkoliikettä. Matematiikka kulkee suunnilleen niin, että 10 000 asukasta kohden on kannattavaa pitää aina yhtä optikkoliikettä. ”Kakku jakautuu niin, että kaikki säilyvät hengissä, eikä kukaan pääse rikastumaan”, naurahtaa Anssi Aalto.
Viime aikoina isot ketjut ovat alkaneet ostaa pois pienempiä kivijalka-optikkoliikkeitä. Seitsemästäsadasta optikkoliikkeestä Suomessa noin 150 on kivijalkaliikkeitä. Ala hiljalleen keskittyy.
Anssi Aalto kuitenkin sanoo, että elinvoimaiset pienemmätkin liikkeet pystyvät hyvin vastaamaan kilpailuun. Ne eivät kilpaile pelkällä hinnalla vaan pystyvät keskittymään palveluun, tekniseen osaamiseen ja joustavaan tekemiseen.
’’Pienet liikkeet voivat toimia myös tehokkaammin, sillä kaikki prosessit ovat hiottuja ja niissä puhalletaan yhteen hiileen’’, sanoo Anssi Aalto. Hinnalla kyetään kilpailemaan, vaikka markkinointibudjetti ei niin iso olisikaan. ’’Kilpailu on kuitenkin kuluttajan etu’’, hän lisää.
Saimaan Optiikassa myydään silmälaseja ja tehdään näöntarkastuksia. Silmälääkäri ottaa vastaan muutaman kerran kuukaudessa. ’’Saimaan Optiikasta löytyvät omat hiontalaitteet, niin kuin ennen vanhaan’’, sanoo Anssi Aalto.
Aihiolinssit, joista varsinaisesti silmälasien linssit hiotaan, tulevat varastoista Suomesta ja ulkomailta. Suomalaisena yhteistyökumppanina ja linssien toimittajana toimii Piiloset. Toinen tärkeä linssien toimittaja on Essilor, jolla on neljä tehdasta ympäri Eurooppaa.
Linssit saapuvat liikkeeseen 1 – 10 päivässä tilauksesta, minkä jälkeen hionta Saimaan Optiikan omassa pajassa vie enää muutaman tunnin per linssipari. Silmälasit tehdään mittatilaustyönä jokaiselle asiakkaalle yksilöllisesti. Myös omien kehysten uudistaminen uusilla linsseillä onnistuu oman pajan ansiosta.
Silmälasikehykset tulevat Saimaan Optiikkaan pääasiassa eri puolilta Eurooppaa ja jonkin verran muualta maailmasta. Myymälän kehysmallisto on itse kerätty omia asiakkaita ajatellen. Tällä hetkellä muodissa ovat lasit, jotka ovat vähän reilumpia kooltaan. Niissä näkyy 70- ja 80-lukujen fiilistä. Keväisin ja kesäisin asiakkaat kysyvät vähän värikkäämpiä laseja, syksyllä ja talvella taas hieman tummempia ja muhkeampia laseja. ’’Keväällä ja kesällä halutaan yleensä kevyempää, kookasta ohuesta metallista ja värikästä’’, kertoo Anssi Aalto.
Aurinkolaseja taas myydään pääasiassa keväällä ja alkukesästä, maalis-huhti- ja toukokuut ovat parhaita myyntikuukausia. Piilolinssejä myydään tasaisesti ympäri vuoden. Suomalaiset voivat olla varsin merkkiuskollisia. He myös katsovat, millaisia silmälaseja julkisuudenhenkilöt käyttävät. Moni klassikkomalli myy aina, kuten Ray-Banien monet mallit.
Moni ostaa uudet lasit vasta kun edelliset ovat käyttökelvottomat. ’’Aika paljon suomalainen on edelleen vähän semmoinen, että käyttää tuotteen aika lailla loppuun’’, sanoo Anssi Aalto.
’’Keski- ja korkealaatuisissa tuotteissa löytyy hyviä vaihtoehtoja, mutta kyllä jokaiselle rahapussille sopivat lasit löytyvät’’, lupaa Anssi Aalto – jos ei ihan 19 eurolla laseja tarvitse saada. ’’Optikkoliikkeet eroavat tässä asiassa jonkin verran’’, hän sanoo. ’’Meille on tärkeää myydä hyvää ja laadukasta tuotetta ja saada asiakkaat käyttämään silmälasejaan tyytyväisinä.’’
Hinnassa on eroja, mutta niin on laadussakin. Silmälasien valmistustavassa on valtavia eroja riippuen materiaaleista ja valmistusprosessista. Kaikki silmälasit tehdään yksilöllisesti jokaiselle asiakkaalle ja riippuen valituista tuotteista hintaerot voivat olla suuria.
Hyvän tuotteen voi saada satasella, mutta huipputuote maksaakin jo 500 tai 1 000 euroa. ’’Samoin kuin autoissa, ihan hyvän voi saada 30 000 eurolla, mutta loistoauto maksaakin jo 300 000 euroa’’, kuittaa Anssi Aalto.
Anssi Aalto korostaa sitä, että vaikka Saimaan Optiikka on jo vanha yritys, on uusi yrittäjä aina jatkanut edellisen tekemää hyvää työtä ja tuonut sinne uusia tuulia. ’’Olemme modernisti ajassa kiinni.”
Saimaan Optiikka on myös saanut lukuisia palkintoja asiakaspalvelustaan kuten vuonna 2022 voiton äänestyksessä kaupungin parhaaksi asiakaspalvelijaksi. Asiakkailta saadaan arjen keskellä myös paljon hyvää palautetta asioinnin mukavuudesta ja sujuvuudesta liikkeessä. Saimaan Optiikassa pyritään pitämään yllä rentoa ilmapiiriä, mikä vaikuttaa kaikkien viihtyvyyteen.
Saimaan Optiikka on perinteiseen tapaan kesäisin auki arkisin 10-17.30, muina vuodenaikoina myös lauantaisin 10-14. Se kuitenkin palvelee myös aukioloaikojen ulkopuolella, niitäkin jotka vaikka itse ovat palvelualalla. ’’Pitää uskaltaa kysyä’’, toteaa Anssi Aalto. Hän itse pyrkii olemaan paikalla niin että aamu- ja iltakahdeksan välillä saa sovittua aikoja.
Artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä