Auto-Suni palvelee sekä Imatralla että Lappeenrannassa, suurin osa myydyistä autoista on vaihtoautoja – Miltä näyttää uusien autojen markkina?

Auto-Suni palvelee Imatralla osoitteessa Anssinkatu 20. Sen myymäläpäällikkönä toimii Jussi Viertola. Etelä-Karjalassa Auto-Sunilla on neljä toimipistettä: Imatran lisäksi Lappeenrannassa, Kotkassa ja Kouvolassa. Imatran toimipisteessä myydään sekä uusia että käytettyjä autoja. Myynnistä noin 75-prosenttia on vaihtoautoja.

Imatran liikkeessä myydään tiettyjä automerkkejä, joille on merkkihuolto: Skoda, Hyundai ja Honda. Ennen merkkejä oli lukuisampia. Joissain Auto-Sunin liikkeissä myydään myös Mercedestä ja Citroenia.

Muualla Suomessa palvelee MS-auto, joka on 70-prosenttisesti Suni-yhtiöiden omistama. Se keskittyy pelkästään vaihtoautoihin.

Imatran Auto-Suni kilpailee hiukan Lappeenrannan autoliikkeiden kanssa, sinne ei ole Imatralta pitkä matka, mutta myös nettimyynnin kanssa. Kaikki Auto-Sunin autot löytyvät netistä ja niitä toimitellaan Hangosta Utsjoelle. Etämyynnissä autoilla on 14 päivän palautusoikeus ja ne toimitetaan suoraan kotipihaan.

Suni on itse asiassa Suomen vanhimpia yrityksiä, ja se on edelleen saman suvun hallussa. Sunin emoyhtiö on melkein 120-vuotias. Suni aloitti 1800-luvun lopulla jauhokaupalla ja päivittäistavarakaupassa. Lentokentän vieressä sijaitsi päivittäistavarakauppa Tapuli ja Suni toimi myös tukkukauppana. Autokauppaa se alkoi tehdä 50-luvulla ja nykyisen muotonsa saavutti 2000-luvun alusta.

Auto-Sunilla on työsuhdeautoina niitä merkkejä, joita se muutenkin myy. ”Pitää ajaa kaikilla merkeillä, että merkit ovat tuttuja myöskin”, sanoo Jussi Viertola.

Auton ostamisessa kannattaa katsoa, minkälaisia tarpeita asiakkaalla on, minkälaiseen käyttöön se tulee, minkälaista ajoa sillä tehdään. Se määrittää ostettavan auton koon, käyttövoiman ja hinnankin. Nykypäivän autoissa vakiovarustelutaso on jo varsin korkea, löytyvät ilmastointi ja turvavarusteet.

Jussi Viertolan mukaan Suomessa on perinteisesti ajettu hiukka isommilla autoilla. Ajorupeamat ovat pitkiä. Autoverotus on tehnyt sen, että on mielekkäämpää ostaa samalla vähän isompi auto. Farmariautot ovat Suomessa olleet suosittuja, samoin kuin nykyään crossoverit eli maasturin näköiset, oikeasti sellaiset tai kaksivetoiset.

Sähköautojen ja hybridien myyntimäärät kasvavat koko ajan.

Sähköautojen latausmahdollisuudet paranevat koko ajan. 90-prosenttia sähköstä otetaan kuitenkin kotoa, koska kuljetaan lyhyitä matkoja kuten työmatkoja. Autoa voi ladata kotona öisin.

Jos on tarpeen ladata akkua matkalla, monien kauppojen ja huoltoasemien yhteyteen on tuotu latausasemia. Myös teho ja sähköntarve vaihtelee autoittain.

Suomessa myytäessä uusia autoja, melkein puolet ensirekisteröinneistä on sähköautoja tai hybridejä, noin puolet on vieläkin polttomoottoriautoja. Kymmenisen prosenttia on diesel-käyttöisiä. Itseladattavissa hybrideissä ja kevythybrideissä sähkö otetaan ainoastaan jarruenergiasta.

Suomessa myydään noin sata tuhatta uutta autoa vuodessa. Yhteensä tieliikennekäytössä on noin 2,7 miljoonaa autoa, joten hiukka aikaa menee ennen kuin sähköautot ja hybridit valtaavat koko markkinan. Yhteensä niitä myydään 35000-40000 kappaletta vuodessa. Ulkomailta käytettyjä autoja tuodaan noin 50000-60000 autoa vuodessa.

Viimeaikainen polttoaineiden hinnannousu on hieman vaikuttanut myyntiin. Jussi Viertola ei usko, että polttoaineiden hinta koskaan palaa yhtä alhaiselle tasolle, kuin mitä se oli aikaisemmin.

Suomen autokanta on perinteisesti ollut Euroopan vanhimpia, perustavin syy on ollut verotus.

Nyt Imatran Auto-Sunin toimitusajat ovat pitkälti venyneet jo koronan vuoksi, lisäksi tuli vielä Ukrainan sota – puolijohteita ja siruja ei ole valmistettu tarpeeksi.

Imatran Auto-Sunissa on töissä kaksi automyyjää Jussi Viertolan lisäksi, kaksi varaosamyyjää ja 5-6 mekaanikkoa. Myynnissä kerralla on noin 35 vaihtoautoa, uusia ja esittelyautoja noin 15 autoa lisää.

Ville Ylänne ja Jouni Haakana hoitavat korjaamopuolen työvastaanottoa.

Ville Ylänne kertoo kulkevansa Imatran Auto-Suniin töihin Lappeenrannasta. Asentajien lisäksi tiskillä on noin kolme henkilöä töissä. Hän kertoo, että yhdellä asentajalla pyörähtää sellainen 2-3 autoa päivässä, yhteensä huolletaan noin kymmenisen autoa päivässä.

Työaika vähän riippuu siitä, onko tehtävä isompaa vai pienempää huoltoa, keskimäärin huollossa kestää parisen tuntia, joskus menee koko päiväkin.

Imatran Auto-Sunissa tehdään sekä määräaikaishuoltoja, mutta tuodaan myös autoja, jotka eivät enää liiku. ”Määräaikaishuollossa kannattaa käyttää autoa, saadaan hyvin ajoissa kiinni, jos on jotain tulossa”, kommentoi Ville Ylänne.

Suurimmat viat löytyvät auton alustasta, siellä on eniten kuluvia osia. Imatran Auto-Sunissa on myös monimerkkikorjaamo, johon tuodaan useammin autoja, joiden takuuaika on mennyt umpeen.

Jos kesällä jää auto huoltoon, saa Imatran Auto-Sunista sijaispolkupyöriä, joilla voi ilmaiseksi pyyhältää vaikka kaupungilla odotellessa autoa huollosta.

Artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä

Please follow and like us:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.