Oma Säästöpankki kasvaa kovaa vauhtia – pankki ui vastavirtaan pankkimaailmassa ja tarjoaa käteispalveluja Lappeenrannan konttorissaan

Oma Säästöpankki (OmaSp) palvelee tällä hetkellä Valtakadulla. Pankilla on pitkät juuret, OmaSp:n historia alkaa Lappeenrannan Säästöpankista, joka avasi ensimmäisen kerran ovensa helmikuun 13. päivä vuonna 1875 Lappeenrannan raatihuoneen tiloissa.

Nykyisen OmaSp:n muodostuminen alkoi vuonna 2008, kun Töysän ja Kuortaneen Säästöpankit sopivat yhdistymisestä. Sen jälkeen Oma Säästöpankkiin on fuusioitunut useampi säästöpankki ja muutama osuuspankki.

OmaSp Lappeenrannan konttorinjohtajana on toiminut nyt vuoden verran Arto Valjakka.

Oma Säästöpankki on kasvattanut tasettaan viime vuosina keskimäärin 22 prosenttia vuodessa, juuri fuusioiden kautta mutta myös orgaanisesti. Sen osuus  koko pankkimarkkinoista on silti vielä vasta parin prosentin luokkaa.

Oma Säästöpankilla on 32 konttoria ympäri Suomen. Lappeenrannan konttorissa on 16 työntekijää, konttori löytyy myös Imatralta. Joutsenon konttori suljettiin, jonkin aikaa asiakkaita kuljetettiin bussilla Lappeenrantaan mutta kuljetuskysynnän vähentyessä se lopetettiin.

Yleensä ihmisillä on jokin asia mitä tulevat Lappeenrantaan hoitamaan ja käyvät samalla hoitamassa pankkiasioitaan, kommentoi Arto Valjakka.

Pörssiin Oma Säästöpankki listautui kolme vuotta sitten.

Sijaintina Valtakadun konttori on ollut hyvä ja toimiva, ympäristöstä löytyy helposti parkkipaikkoja. Ennen pankkikonttorit olivat avoimia tiloja tiskeineen, mutta nykyään kun puhutaan ihmisten henkilökohtaisista asioista, on ihan hyvä voida vetää ovi perässään kiinni.

Arto Valjakka sanoo, että toimintatavaltaan pankki menee vastavirtaan. ”Kaikki perustuu hyvään asiakaspalveluun”, hän sanoo. Tavoitteena on tarjota ensiluokkainen ja paras asiakaskokemus. Pankki pyrkii olemaan hyvin paikallinen ja palvelun halutaan olevan henkilökohtaista ja ihmisläheistä.

”Konttorit ovat meille hyvin tärkeä paikka kohdata asiakkaita”, sanoo Arto Valjakka. Vaikka kaikki on mahdollista tehdä etänä, on silti konttorissa ihmisten kasvokkain kohtaaminen tärkeää. Slogan kuuluu ”Lähellä ja läsnä.”

Oma Säästöpankista voi valita itselleen oman yhteyshenkilön. Kaikkien työntekijöiden puhelinnumerot löytyvät kotisivuilta. ”On harvinaista, että asiakas voi soittaa meille suoraan”, sanoo Arto Valjakka.

Monissa pankeissa ajetaan konttorien kassapalveluita alas, mutta ei Oma Säästöpankissa. Ovi on auki arkisin 9.30-18, perjantaisin seitsemääntoista. Konttorista saa myös kassalta nostaa rahaa sen aukioloaikana. Kassapalveluilla tavoitellaan hyvää asiakaskokemusta kaikenlaisille asiakasryhmille, kommentoi Arto Valjakka.

On tärkeää tuntea asiakkaat hyvin, mutta myös heidän asiansa. Päätökset tehdään tässä ja nyt. Kilpailijoilla päätöksentekoa on siirretty kauemmaksi, joten päättäjä ei välttämättä tiedä henkilön asioista, joista hän on päättämässä, kertoo Arto Valjakka.

Oma Säästöpankki selvittää säännöllisesti asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihinsa. Omaan yhteyshenkilöön oltiin tyytyväisiä arvolla 4,7, kun maksimi oli viisi. Myös henkilöstön tyytyväisyys on todella korkealla ja sai arvon 4,4. Asiakastyytyväisyys heijastuu siihen, että vanhat asiakkaat suosittelevat pankkia eteenpäin ja näin syntyy uusia asiakkuuksia.

Aina asiakkaiden ei tarvitse saapua itse konttoriin, vaan heitä tavataan työpaikoilla, kotona ja myös yrityksissä.

Arto Valjakka kertoo että asiakkailla on käytössään myös monipuoliset digitaaliset palvelukanavat, joita kehitetään jatkuvasti. Viime kädessä asiakas itse valitsee mitä kanavaa haluaa käyttää. Esimerkiksi elämän isoista päätöksistä kuten asunnon hankinnasta asiakkaat haluavat mielellään tulla keskustelemaan konttoriin paikan päälle.

Oma Säästöpankki tarjoaa myös sijoituspalveluita. Tämän päivän nuori pari ei vain maksa asuntolainaa ja mieti sitten elämistä, vaan myös sijoittaa. ”On nykypäivää säästää ja kerryttää varallisuutta myös rahastoihin asuntolainan maksamisen ohessa”, kertoo Arto Valjakka. 

Etelä-Karjalalla alueena on hänen mukaansa mahdollisuuksia kasvaa. Erityisesti tarvittaisiin lisää yrityksiä, jotka työllistäisivät. Oma Säästöpankin kohderyhmänä ovat henkilöasiakkaiden lisäksi PK-yritykset sekä maa- ja metsätalouden harjoittajat.

”Meillä sama asiantuntija palvelee yrittäjää yksityisissä pankkitarpeissa ja yrityksen raha-asioissa. Se että tuntee asiakkaansa on tärkeää”, sanoo Arto Valjakka. Ei voi vain katsoa lukuja tilinpäätöksestä ja tehdä päätöksiä sen pohjalta. Oma Säästöpankin vahvuus tulee ketteryydestä ja nopeista päätöksistä. Kaupat on jo kätelty Oma Säästöpankissa, kun muualla vasta varaillaan aikoja.  

Artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä

Please follow and like us:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *